Bylife får ny styrelseordförande och levererar växtväggar till sina första kunder

LU Holdings portföljbolag Bylife AB stärker styrelsen när Alfa Laval-profilen Göran Hedbys kommer in som ordförande. Bolaget har också fått sina första betalande kunder, bland annat ett skånskt konsultbolag.

Studentbolaget Bylife har utvecklat mjukvara och hårdvara till en uppkopplad modulär växtvägg, där bevattningen övervakas och styrs på avstånd. Väggarna är efterfrågade inredningsdetaljer samtidigt som de förbättrar luftkvaliteten, minskar buller och bidrar till en bättre hälsa i inomhusmiljöerna. Systemet använder IoT, sakernas internet, och sensorer för att mäta inomhusmiljön och växternas vattenstatus, vilket förenklar underhåll och maximerar växternas livslängd. Bolaget har haft prototyper ute hos användare.

Göran Hedbys är ny styrelseordförande i Bylife.

Med Göran Hedbys har bolaget attraherat en erfaren industriman som styrelseordförande. Han har tidigare varit vd för en rad av Alfa Lavals dotterbolag i bland annat Tjeckien, Slovakien, Grekland, Danmark och Sverige. För två år sedan lämnade Göran Hedbys Alfa Laval och arbetar nu som rådgivare och med styrelseuppdrag. Bland hans styrelseuppdrag finns Lundabolaget Optifreeze, NFO Drives, några privatägda fordonsbolag samt en biståndsorganisation som hjälper kvinnor i Kenya.

– Bylife är ett jättespännande bolag. Det som avgjorde mitt engagemang i bolaget är att de har en väldigt bra produkt som ligger i tiden, och ett team med många idéer. Jag hoppas att min erfarenhet ska giftas ihop med teamets energi. Fokus det närmaste året blir marknadsföring och sälj, säger Göran Hedbys.

Bylife grundades för två år sedan av Lundastudenterna Erik Wilson och Zacharias Holm och satt i studentinkubatorn på VentureLab. LU Holding gick in som ägare 2018. Bylife är för tillfället ett acceleratorbolag inom :agile, E.ONs program för innovativa uppstartsbolag, samt deltar i REACH, Nordic Innovation House' acceleratorprogram i Silicon Valley, USA.

– Tack vare detta har vi fått nätverk, lärt oss ifrågasätta och prioritera bland våra idéer, och inse betydelsen av att tidigt träffa kunder. Nu när Göran Hedbys ansluter sig sätter vi grunden för en fantastisk styrelse där jag och teamet tillåts fokusera på att ta fram en fantastisk produkt och att leverera till kunder i Sverige, och kort därefter globalt, säger Erik Wilson.

– Nyckeln till att bygga framgångsrika bolag är att knyta till sig rätt människor. Genom att Göran Hedbys nu engagerar sig i Bylife stärker Erik sitt team på ett fantastiskt sätt och vi ser mycket positivt på bolagets fortsatta utveckling, säger Linus Wiebe, innovationsdirektör LU Innovation och vd LU Holding.

Bildmaterial:

Bylife växtvägg