Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Malin Sjöö | Speximo

"Det finns starka kopplingar mellan att finansiera ett företag eller ett forskningsprojekt, och pedagogiken, den har jag nytta av också i företaget. Jag måste kunna förklara min idé för olika aktörer, för kunder och leverantörer, för att nå ut med min produkt. Det är ju samma sak i forskningsvärlden, där vill du nå ut med dina forskningsresultat."

Livsmedelsforskaren och numera vd:n, Malin Sjöö, vet allt om att argumentera för sin upptäckt. Med sin naturliga inkapslingsmetod baserad på quinoastärkelse har hon tillsammans med forskarkollegor sökt patentskydd, vunnit den nationella finalen i Venture Cup samt startat företaget Speximo som idag har två heltidsanställda. 

Unik inkapslingsmetod för naturlig hudkräm

Kontakten med LU Innovation kom i samband med att tankar väcktes kring att göra en patentansökan. Forskargruppen fick hjälp med att nyhetsgranska sin idé och med en första värdering av patenterbarheten.

Under verifieringsfasen undersöktes marknaden och kosmetikbranschen noggrant. En lärorik erfarenhet, menar Malin.

– När någon försöker slå hål på ens idé, det är då man hittar styrkorna.
 

Speximo emulsion
Stärkelse används för naturlig stabilisering av olja och vatten.

Olika strategier för kommersialisering

Malin menar att hennes forskning kommer från en öppettänkande miljö. Det pratas inte konkret om kommersialisering men det är känt att den vägen finns och är möjlig.

Med det inte sagt att forskare alltid tänker igenom syftet med ett patentskydd, eller har funderat kring om de själva vill vara den drivande kraften i en kommersialiseringsprocess.

– Vill man lämna in en patentansökan så måste man också fundera över vad det ska bli av det, vem ska äga patentet och vem ska driva det? Ser man inte hela patentprocessen framför sig, så blir det ju inget. Det finns många strategier, och just kring de här diskussionerna kan man få mycket hjälp hos LU Innovation. 

– Kostnaderna ökar efter hand och då är det essentiellt att ha tänkt på uppföljningen. En strategi kan innebära att patentansökan säljs av i en licensaffär utan något företag bakom och en annan kan vara att bilda bolag för att förvalta och äga patentet. En tredje strategi kan vara att bolag bildas för att vara drivande vid kommersialisering av idén eller produkten bakom patentet.

För Malin och hennes kollegors del var det tydligt – alla brann för idén och ville vara med och driva den vidare. Patentansökan fick därför ligga till grund för en kommersialiseringsstrategi med syfte att få ut idén på marknaden. 

Personkemin i samarbetet viktigast

Samarbetet med LU Innovation har inneburit stöd hela vägen, från initial rådgivning och vägledning från affärsutvecklare, operativt engagemang från traineer, hjälp med finansieringsstöd och kundkontakter, och slutligen i form av delägarskap och en representant i styrelsen.

– Vi har haft en bra relation löpande. Det är viktigt att ha någon att ställa frågor till som kan spegla tillbaka så att man hittar vägen själv. Och nu när vi har en kunnig representant från LU Innovation i styrelsen så har det övergått mer till att vi diskuterar och tar beslut tillsammans. 

Malin betonar att personkemin är allra viktigast;

– Det här är ju något man jobbat mycket med och satsar på att driva framåt. Då gäller det att man kan göra det tillsammans - argumenten ska komma från rätt personer och stämma överrens med hur man vill jobba. Personkemi är jätteviktig och LU Innovation lyckades koppla rätt personer till vårt projekt.

Finansieringsstöd leder till viktiga pusselbitar

Projektet har fått in olika former av finansieringsstöd, medel som bidragit till viktiga pusselbitar. Bland annat har en konsult inom hudvårdsområdet kunnat anlitas, Malin själv har varit tjänstledig på deltid och fått fokusera helhjärtat på företaget, och en produktutvecklare har anställts. I dagsläget har företaget två heltidsanställda. 

Idag arbetar Speximo aktivt med kundsamarbeten och både stora och små hudkrämsföretag tittar på hur metoden går att applicera i deras system. Samtidigt tittar Speximo på hur produktionen av råvaran, stärkelsen, kan utvecklas så att det finns en balans i produktion och efterfrågan. 

– Det finns ett stort intresse och tanken är ju att jobba vidare – det går ju inte att släppa en så bra idé!

 

 

Fakta om Speximo

Bakgrund

För att förbättra konsistensen och undvika oljelager innehåller de flesta ansiktskrämer syntetiska tillsatser, tensider, som inte är biologiskt nedbrytbara och som ofta skapar hudirritationer. Alternativet, med naturliga tillsatser, är i regel mycket dyrare.

I samband med ett forskningsprojekt finansierat via Antidiabetic Food Center, med fokus på inkapsling av bioaktiva ämnen i livsmedel, gjordes upptäckten att stärkelse kan användas för stabilisering så att olja och vatten inte separeras - något som vid applicering i hudvårdsprodukter leder till snälla och skonsamma produkter.

 

Idé

Livsmedelsteknikerna och LTH-forskarna Malin Sjöö, Marilyn Rayner, Petr Dejmek och (framlidna) Anna Timgren har utvecklat en inkapslingsmetod baserad på små stärkelsepartiklar från quinoaplantan. Metoden kan bland annat användas för att ta fram en ny typ av naturliga hudvårdsprodukter - stabila, hudvänliga och kostnadseffektiva, helt utan tillsatser. Affärsidén vann den nationella finalen i Venture Cup 2012.

 

Bolag

Speximo AB bildades 2012. Företaget säljer sin metod till hudkrämsföretag så att de med hjälp av quinoastärkelsen kan producera en hudvänlig och naturlig hudkräm. Även ingrediensföretag som producerar den specifika stärkelsen eller andra ingredienser för kosmetika är kunder. 

Speximos webbplats »