Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Christina Skjöldebrand | ViscoSens

"För att ta din idé vidare behövs en ordentlig omvärldsanalys och LU Innovation kan hjälpa dig att söka medel för detta. Sedan får man också räkna med att det tar tid att nå ut på marknaden och det är såklart svårt att få ekonomin att gå ihop i början, så att holdingbolaget gick in som delägare räddade oss mycket."

Även om forskaren Christina Skjöldebrand hade erfarenhet och kunskap från att starta och driva företag sedan tidigare, så betonar hon vinsten av att ta hjälp. 

– Ett företag är ju inte ett företag förrän man börjar fakturera. Och det är också mycket där som vi fått hjälp av LU Innovation, de har hjälpt oss att komma en bra bit på vägen så att vi ska kunna ha en rullande verksamhet.

 

Mäta och utveckla hälsosamma bageriprodukter

Christina visste att LU Innovation fanns, så kontakten kom tidigt i processen. Projektet, med fokus på en ny mätteknik för hälsoeffekter i livsmedel, fick bland annat in medel för verifiering och hjälp med patent.

– Jag är själv väldigt intresserad av att använda forskningen i affärsmöjligheter. Jag är ju lite av en entreprenör och tyckte det skulle vara roligt att se om det här kunde hålla och om industrin kunde använda sig av tekniken.

Bröd med hälsomma viskösa fibrer
Viscosens säljer olika fiberblandningar till bagerier som bakar hälsosamt bröd.

 

Christina och forskarkollegorna Malin Sjöö och Elin Östman kom med sin affärsplan för en mätteknik för hälsoeffekter i livsmedel på tredje plats i Venture Cup Syd 2010. De gick vidare och fick även bra bedömning i den nationella finalen. En viktig bekräftelse som ledde till starten av företaget ViscoSens AB, 2011.

 

Marknaden inte redo för mätteknik

Förhoppningen från början var att sälja själva tekniken till livsmedelsindustrin, men branschen visade sig inte vara mogen, främst på grund av ett nytt regelverk som försvårade kommunikation av hälsofördelar på enskilda livsmedel. Tankarna gick vidare till att alliera sig med ett bageri, men affärsidén utvecklades så småningom och består nu av att utveckla och sälja olika fiberblandningar till bagerier som bakar hälsosamt bröd med marknadens bästa viskösa fibrer, kvalitetssäkrade med den nya mättekniken, vilken var och är kärnan i ViscoSens affärsidé. 

– Det har varit en otroligt intressant resa. Att få vara med och starta företag baserat på forskning, att se hur det går till att söka pengar för annat än forskarprojekt, och att få bekräftelse och intresse från människor och verksamheter runtomkring är fantastiskt.

ViscoSens har en representant från LU Innovation i styrelsen, och sedan hösten 2012 är Tord Ekegren, före detta vd på Pågen, inhyrd vd i bolaget, något som till stor del finansierats via stöd från LU Innovation.

– Det är verkligen ett tillskott. Vi är ett bra team! 

 

Förfrågningar från andra forskare

Christina får många frågor från andra forskare som har en idé och inte vet vad de ska göra med den. De vill ha hjälp igång, undrar hur de ska göra med patent och riskkapital, hur man startar företag och hur man vet om det är en hållbar idé.

Christina tipsar också om att den som är initiativtagare till idén bör stå som majoritetsägare, åtminstone fram till att det blir ett riktigt företag eller en licens

– Kanske är det en forskarsjukdom, men du vill ju kunna kvalitetssäkra den idé du har! Och det är filosofin från LU Innovation och holdingbolaget också, de har inga motiv att ta över – deras uppgift är ju att gå ur så småningom.

 

 

Fakta om ViscoSens

Bakgrund

Hösten 2003 genomfördes en förstudie med syfte att planera ett forsknings- och demonstrationsprojekt inom området kvalitetssäkring av Functional Food-produktion. Som första projekt valdes en upptäckt kring blodsockerreglerande egenskaper hos olika livsmedel, gjord av LTH-forskarna Elin Östman och Inger Björck. Upptäckten handlade om ett samband mellan fysiologisk viskositet hos vissa typer av bröd och deras glykemiska index (GI).

 

Idé

Forskaren Christina Skjöldebrand startade, i samarbete med kollegorna Malin Sjöö och Ann-Charlotte Eliasson, utvecklingen av en ny mätteknik där fysiologisk viskositet tillsammans med andra parametrar gjorde det möjligt att förutspå hur brödet påverkar konsumentens blodsockersvar (GI).

 

Bolag

Christina Skjöldebrand, Malin Sjöö och Elin Östman startade ViscoSens AB år 2011. 

Företaget utvecklar och säljer fiberblandningar till bagerier som bakar hälsosamt bröd med viskösa fibrer. Brödprodukterna måste vara kvalitetssäkrade med den exceptionella mättekniken. Företaget säljer också mätningar med hjälp av mätmetoden, samt konsulttjänster. 

ViscoSens webbplats »