Portföljbolag får Vinnova-medel

LU Holdings portföljbolag Gedea Biotech tilldelades 3 miljoner kronor i utlysningen Samverkan för bättre hälsa 2019 från Swelife och MedTech4Health, som finansieras av Vinnova. I utlysningen Innovativa startups steg 2 beviljades portföljbolagen Medotemic och Suturion vardera 900 000 kronor.

Samverkansprojekt för bättre hälsa riktar sig till aktörer i samverkan inom hälso- och sjukvård, akademi/institut och industri. Det är en samutlysning från de två strategiska innovationsprogrammen Swelife och Medtech4Health. Syftet med utlysningen är att bidra till förbättrad hälsa, ökad hållbar tillväxt i Sverige och stärkt internationell konkurrenskraft.

Gedea Biotech utvecklar en ny behandlingsmetod mot vaginala svampinfektioner och är portföljbolag sedan starten 2016. Gedea har vid ett flertal tillfällen fått utmärkelser som innovativt startupbolag. Genom Vinnova-anslaget på 3 miljoner kronor kan de i samarbete med Region Skåne, verifiera effekten av den verksamma substansen pHyph i en större placebokontrollerad klinisk studie inför en marknadslansering i Europa.

I utlysningen Innovativa startups steg 2 riktar sig Vinnova mot nystartade små- och medelstora företag som vill växa i Sverige och har ett unikt bidrag i ett internationellt perspektiv. Steg 2 är en följdfinansiering för att fortsätta utveckla lösningen eller affären från steg 1.

Medotemic utvecklar system för rörelseanalys av avvikande gångmönster, bl.a hälta. Resultatet används som beslutstöd för fysioterapeuter för att ge bättre behandling och förbättra rehabiliteringen av t. ex. stroke- eller artrospatienter.

Suturion utvecklar ett instrument, stor som en häftapparat, vilken både snabbare och med högre precision än med traditionell teknik syr ihop bukväggen efter bukkirurgi. Eftersom instrumentet syr med mycket hög precision kan risken för komplikationer minskas och dessutom halvera tiden som arbetet tar.

Bland de 30 nystartade företag som tilldelades Innovativa startups steg 2 finns även Medow, som utvecklat IV-bracelet – ett lättanvänt armband som intravenösa slangar fästs på för att hålla dem och den venösa infarten på plats under flera sorters behandlingar. Medow startade i VentureLab's inkubator och delade förstaplatsen i studentkategorin i Lunds universitets och Sparbanken Skånes Pris för Framtidens Innovationer 2017.