Nya portföljbolaget AligND Systems tar in fem miljoner

Erik Smith
Erik Smith, VD Aligned Bio

LU Holding startade nyligen AligND Systems tillsammans med Sol Voltaics tidigare vd Erik Smith och forskare från NanoLund vid Lunds universitet. Bolaget ska utveckla en ny generation av nanotrådsbaserade biosensorplattformar och tar nu in totalt fem miljoner, med Almi Invest och MIST Ventures i täten.

AligND Systems har tagit över alla patent, immateriella rättigheter och en betydande del av den tekniska utrustningen från Sol Voltaics konkursbo. Med sig har de också erfarenhet från ett startupbolag som växte och tog in mångmiljonbelopp.

– Det är fantastiskt kul att se att de pengar och den tid och det engagemang som lades in i Sol Voltaics nu leder vidare in i AligND Systems. Här finns ett starkt team och en mycket spännande teknologi, säger Linus Wiebe, VD för LU Holding.

Det är däremot inte solenergibranschen AligND Systems ger sig in. Istället kombinerar de tekniken från Sol Voltaics med forskning från NanoLund, Centrum för nanovetenskap vid Lunds universitet. Där har forskare upptäckt att en viss typ av nanotrådar kan detektera exempelvis cancerprotein med mycket hög sensitivitet. Det gör det möjligt för AligND Systems att tillverka högkänsliga nanotrådsplattformar till en mycket låg kostnad och i första hand kommer bolaget att sikta in sig på biosensorsmarknaden.

– Investeringen gör det möjligt för oss att producera en prototyp av våra nanotrådsbaserade biosensorplattformar, som vi kan använda för att demonstrera den höga sensitiviteten, säger Erik Smith, VD på AligND Systems.

Investeringsrundan leds av Almi Invest som stoppar in strax över 3 miljoner kronor samt det Lundabaserade och nystartade investeringsbolaget MIST Ventures.

Läs artikel i Veckans Affärer "Biosensorbolaget gör sig redo för massmarknaden – tar in 5 miljoner"

AligND Systems webbplats