LU Holding investerar i kirurgisk symaskin

LU Holding investerar i Suturion AB, som utvecklar en symaskin stor som en häftapparat, vilken både snabbare och med högre precision än med traditionell teknik syr ihop bukväggen efter bukkirurgi. Samtidigt har bolaget tagit in Göran Brorsson som styrelseordförande. Nästa vecka är Suturion ett av tre utvalda skandinaviska medtech-projekt som tävlar i semifinalen av EIT Health Catapult.

Instrumentet som Suturion AB har utvecklat kan spara stora kostnader, inte bara genom att sy med sådan precision att risken för komplikationer minskas, utan också genom att halvera tiden arbetet tar.

Nyligen fick de 300 000 kr i Vinnovas utlysning Innovativa startups och i början av oktober reser de till Grenoble för att delta som ett av tre skandinaviska bidrag i Medtech-kategorin av EIT Health Catapult, en tävling som anordnas av de europeiska nätverksorganisationerna EIT Health och Health Axis Europe. Tävlingen innebär också att de knyter kontakter med såväl internationella experter som investerare.

Under året har pre-kliniska studier gjorts, med lovande resultat. Besparingarna i såväl tid som pengar beräknas vara stora. Bara i Sverige utförs omkring 35 000 öppna bukoperationer varje år, och varje operation medför i sig 20% risk för postoperativt bråck. Ett sådant bråck måste ofta åtgärdas med ytterligare en operation.

– Studierna vi genomfört har också visat att instrumentet är användarvänligt. Även sjukvårdspersonal utan tidigare erfarenhet av att sy kirurgiskt kunde använda instrumentet, säger Gabriel Börner, som grundat Suturion tillsammans med Mats O. Christensson.

Gabriel Börner, som går in som vd i Suturion, är forskare och kirurg inom trauma- och akutkirurgi, och med särskilt intresse för patientsäkerhetsfrågor. Mats O. Christensson har tjugo års erfarenhet av att ta fram medicintekniska instrument. In som styrelseordförande går Göran Brorsson, med gedigen erfarenhet av medtech-branschen från såväl operativ nivå som styrelserummet.

– Suturion har ett starkt team och en produkt med potentiellt stor marknad, säger Christine Widstrand, vice vd och portföljansvarig på LU Holding. Vi kommer att jobba aktivt för att hjälpa dem ta nästa steg och på sikt ta in ytterligare investerare.

För mer info om EIT Health Catapult 2018:  https://www.europeanhealthcatapult.eu/the-journey/semi-finals/#top