Hälften av Vinnova-miljonerna går till Lundabolag

Det är nu klart vilka som får ta del av de drygt 34 miljoner kronor i Swelifes utlysning ”Projekt för bättre hälsa, steg 2”: av de 22 projekt som utvärderades får åtta finansiering, och hälften av dessa har sitt ursprung i forskning vid Lunds universitet. Dessa är LU Holdings portföljbolag Saga Diagnostics och Apoglyx, Neurovive Pharmaceutical, tidigare portföljbolag, samt Syntach.

Det är fantastiskt att se att forskningen vid Lunds universitet återigen är ledande i att föra ut sina resultat till patienterna, med hjälp av det goda samarbetet med klinikerna och industrin – detta är ett bevis på styrkan i målmedveten samverkan. Stort grattis, och tack, till alla de som varit delaktiga i denna framgång, säger Linus Wiebe, vd för LU Holding.

Det är andra året Swelife har denna utlysning tillsammans med Vinnova, och det är endast projekt som redan beviljats stöd i steg 1 av ”Projekt för bättre hälsa”, där summan var mindre, som får söka till steg 2. Totalt delas drygt 34 miljoner kronor ut och varje projekt kan maximalt få fem miljoner kronor, vilka ska motfinansieras med minst lika mycket från annat håll. Projekttiden får vara upp till två år. Urvalsprocessen har skett med hjälp av en panel av externa bedömare som representerar både akademin och näringslivet.

Följande projekt från Lund får pengar i utlysningen ”Projekt för bättre hälsa, steg 2”:

Saga Diagnostics vid SmiLe Incubator, med Lao Saal som grundare och vd, får 4,7 miljoner kronor till projektet ”Kommersialisering av ultrasensitiva metoder för analys av cirkulerande tumör-DNA hos cancerpatienter”. Bolaget har utvecklat en individanpassad och ultrakänslig cancergenomtestning som kan använda blodprov för analyserna.  www.sagadiagnostics.com

Börsnoterade Neurovive Pharmaceutical, som utvecklar behandlingar för genetiska mitokondriella sjukdomar och cancer samt neurologiska och metabola sjukdomar med Eskil Elmér som grundare, får 5 miljoner kronor. Deras projekt heter ”En ny läkemedelsbehandling för den mitokondriella sjukdomen Leighs syndrom”. www.neurovive.com

Bolaget Apoglyx – som grundades av Michael Rützler, Per Kjellbom, Sören Nielsen samt bolaget Red Glead Discovery som står för kemiutvecklingen – har förhoppningen att ta fram en diabetesmedicin som kan ges i tablettform med mindre biverkningar än de som finns på marknaden idag. De får 2,8 miljoner kronor till projektet ”Utveckling av AQP9-inhibitorer för förbättrad behandling av diabetes och prevention av komorbiditeter”. www.apoglyx.com

Syntach som utvecklar medicintekniska produkter för hjärtsjuka, får 5 miljoner kronor till projektet ”Ny produkt och metod för behandling av hjärtsviktspatienter”. www.syntach.com

Vid en tidigare utlysning, ”Swelife EIC Pilot support”, fick tre av LU Holdings portföljbolag finansiering: Arthro Therapeutics fick 45.000 kronor; MedVasc och Gedea Biotech fick 100.000 kronor vardera.