Portföljbolaget B!BBInstruments genomför nyemission och förstärker styrelsen

Prisbelönta medicinteknikbolaget B!BBInstruments har genomfört en nyemission om ca 4,6 MSEK inför notering på AktieTorget. Grundaren Dr Charles Walther och LU Holding AB, Lunds universitets holdingbolag, är fortsatt största ägare i bolaget och får nu sällskap av ALMI Invest, Swedish Growth Fund, Fårö Capital AB (Christer Fåhraeus) samt ett antal privata och institutionella investerare. Styrelsen förstärks med Erik von Schenck som ny ordförande.

Nyemissionen möjliggör också kommersialisering av EndoDrill® GI Upper, bolagets första cancerdiagnostikprodukt (s k biopsi-instrument) som används för att ta prover i magsäcken. Instrumentet gör det möjligt att ställa tidigare och säkrare diagnos av djupa cancertumörer i magen. Dessa djupa tumörer är ofta svåra att diagnosticera med konventionella biopsi-instrument och istället brukar större och mer riskfyllda metoder krävas, inkl. invasiva ingrepp i form av operation, för slutgiltig diagnos. En tidig och säker diagnostik kan vara helt avgörande för att optimera behandling, rädda liv och kan även innebära stora besparingsmöjligheter för sjukvården. I dagsläget har drygt femtio patienter diagnosticerats med hjälp av EndoDrill® med mycket goda resultat. Hos flera patienter har EndoDrill® gett diagnos på olika typer av djupt liggande och svårfångade tumörer, där tidigare försök med konventionella instrument misslyckats.

– Det är mycket tillfredsställande att vi på några få år kunnat utveckla och nu lansera diagnostikinstrument som möjliggör provtagning i ett tidigt skede och på ett enklare sätt än tidigare. Det kan vara helt avgörande för många patienter som utreds för misstanke om cancer, säger bolagets grundare, överläkare Charles Walther.

Flera sjukhus har redan lagt order

B!BB har order på EndoDrill® GI Upper från flera sjukhus i Sverige och leveranser av sterila engångsinstrument planeras under 2017. Nyligen slutfördes en övertecknad nyemission om ca 4,6 MSEK och B!BB tar därmed in nya ägare i form av ALMI Invest, Swedish Growth Fund, Fårö Capital AB (Christer Fåhraeus) och ett antal  privata och institutionella investerare. Största ägare i bolaget är grundaren Dr Charles Walther och LU Holding AB, Lunds universitets holdingbolag. Samtidigt förstärks bolagets styrelse med Erik von Schenck, som blir B!BBs nya styrelseordförande. Erik von Schenck har utvecklat Lundabolaget Jolife till ett mycket lönsamt globalt medicintekniskt bolag och är Vice President GM Circulatory Solutions Physio-Control Inc, en del av amerikanska Stryker som är ett av världens största medicintekniska bolag.

Tillsammans med Sedermera Fondkommission planerar B!BB en notering på AktieTorget under hösten 2017. Målsättningen är att trygga finansieringen för att utveckla, kliniskt validera och under de närmaste åren successivt lansera en portfölj med EndoDrill®-instrument, vilka samtliga bygger på den patenterade borrfunktionen.

– Finansieringen möjliggör lanseringen av EndoDrill® GI Upper samt fortsatt utveckling av övriga närbesläktade biopsi-instrument för stora indikationer, såsom cancer i lunga, tarmar, prostata och bröst. B!BB är ett oerhört spännande bolag med en betydande marknadspotential, säger bolagets VD, Fredrik Lindblad.

Vill du veta mer om B!BBInstruments? Besök deras webbplats