LU Holding investerar i smärtfri behandling av åderbråck

MedVasc AB har utvecklat ett instrument för en säkrare, mindre smärtsam och mer kostnadseffektiv behandling av åderbråck. Nu investerar Lunds universitets holdingbolag, LU Holding, i bolaget och samtidigt går Jörgen Gustafsson in som VD och delägare.

Åderbråck är en folksjukdom som drabbar 25-30% av befolkningen i världen. Allvarligare fall kräver någon form av kirurgisk behandling och även om tekniken förfinats är proceduren ofta smärtsam för patienten, inte minst själva bedövningen. Ibland krävs det åtskilliga nålstick – upp emot 20-30 per ben som ska behandlas – för att nå adekvat bedövning. Den lösning som MedVasc utvecklat är ett patentsökt medicinskt instrument, Solutio, som på ett smärtfritt sätt kan bedöva lokalt. Det innebär att patienten inte behöver ytterligare lugnande eller smärtlindrande behandling och kan gå hem direkt efter behandlingen.

Michael Åkesson är interventionsradiolog och forskare vid Lunds universitet, och den som utvecklat Solutio. Han utför bl.a. kärlbehandlingar via titthålskirurgi med hjälp av röntgengenomlysning för vägledning.
– Behovet av en säker och smidig behandling är stort, och Solutio medför dessutom stora kostnadsbesparingar för vården när pre- och postoperativ övervakning drastiskt kan minskas, menar han.

Med hjälp av medel från LU Holding tillsätts också Jörgen Gustafsson som VD för MedVasc. Jörgen Gustafsson har många års erfarenhet av affärsutveckling, projektledning och styrelseuppdrag inom life science-industrin, bland annat för Pharmacia, AstraZeneca och Respiratorius.
– Vi ser stor potential i MedVasc och bygger nu ett team för att kunna ta behandlingen vidare till marknaden, säger Christine Widstrand, portföljansvarig på LU Holding. Christine Widstrand tar även plats i MedVascs styrelse.