LU Holding investerar i internationellt forskningsbolag

Mireca Medicines är ett nystartat bolag som utvecklar en behandlingsform för ärftliga ögonsjuk-domar som tidigare inte kunnat behandlas. Grunden för bolaget är ett flerårigt internationellt samarbetsprojekt som resulterat i upptäckter som skulle kunna rädda synen på flera tusentals personer i världen varje år. Lunds universitets holdingbolag går in som delägare i bolaget som
planerar att starta kliniska tester inom en snar framtid.

Retinitis pigmentosa, RP, är ett samlingsnamn på ett hundratal ärftliga ögonsjukdomar som drabbar ögats näthinna och som leder till allvarlig synnedsättning och blindhet. Över två miljoner människor i världen uppskattas vara drabbade och det finns inte nå-gon tillgänglig behandling. I ett EU-finansierat forskningskonsortium med parter från både industri och akademi i Tyskland, Nederländerna, Sverige och Italien har en ny substans upptäckts som kan för-hindra synnedsättningen. Med det internationella forskarnätverket i ryggen bildades nyligen Mireca Medicines för att ta upptäckten till marknaden.
– Med en ny princip har vi lyckats rädda både struktur och funktion hos sjuka näthinnor i genetiska modeller för RP, säger Per Ekström vid avdelningen för oftalmologi på Lunds universitet som är en av forskarna i konsortiet.

När projektet nu har avslutats tar det nybildade bolaget vid. Mireca Medicines har sin bas i Tübingen i Tyskland, som också varit projektets hemvist. Utöver LU Holding och ett par av de akademiska forskarna från konsortiet går tyska BIOLOG Life Science Institute, nederländska 2-BBB Medicines samt SP Process Development med säte i Borås in som delägare. Bolaget hoppas kunna erbjuda en behandling som förhindrar synnedsättning hos patien-ter med RP inom en tidsrymd betydligt kortare än vad som vanligen behövs vid läkeme-dels-utveckling.
– Mireca Medicines har mycket goda förutsättningar att lyckas med starka forsknings-resultat som kan göra betydande skillnad och ett starkt team med kompetens både från näringslivet och akademin, säger Christine Widstrand, portföljansvarig Life Science på LU Holding.

För mer information om DRUGSFORD konsortiet och Mireca Medicines, se www.drugsford.eu samt www.mireca.eu